احیای نقش مایه های از یاد رفته ایرانی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/11/15 در انجمن مد و فشن

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    5f9c2f141572eb72a34818d9099f0de0.jpg


    غزل ترکی، طراح جوان لباس گفت: سنت از یاد رفته ایرانی را با نقش بستن روی طراحی هایمان دوباره احیا می کنیم.

    به گفته وی هر چند استفاده از تکه دوزی های سنتی روی مانتو و لباس به دلیل کار با دست و زمان بر بودن گران تمام می شود، با وجود همه اینها باید ارزش های سنتی خود را زنده نگه داشت و نگذاریم این هنر اصیل ایرانی با تنوع و گستردگی که دارد به دست فراموشی سپرده شود. بنابراین باید با ایجاد نقش مایه های ایرانی روی لباس اجتماع خانم ها باعث دیده شدن، یادآوردی و تداوم فرهنگ غنی کشورمان شویم.

    ترکی مفهوم کاربردی بودن مانتو و لباس هایش را یکی از اهداف این برند خواند و به مدآنلاین گفت: ما با وجود آن که همیشه مد را در سطح های بین المللی دنبال کرده و در جریان آثار طرحان معروف هستیم، ولی لزوما بر اساس آنها طراحی نکرده و بیشتر سلیقه خانم های ایرانی را مدنظر قرار می دهیم و به کاربرد مانتو و لباسی که قرار است طراحی شده و در جامعه مورد استفاده قرار گیرد، می اندیشیم. چرا که ممکن است پوشش هایی که به عنوان مد در سطح جهانی به نمایش در می آید قابل استفاده بانوی ایرانی نباشد. پس کاربرد لباس، خلاقیت و نوآوری از خودمان را بیشتر ترجیح می دهیم.



    4154aaefd464bc612716c990247ee405.jpg



    این طراح درباره سبک کار خود گفت:سبک کاری ما ممکن است به سمت مدرن شدن گرایش داشته باشد، ولی ما همیشه سعی می کنیم موضوعات و موتیف های ایرانی و در یک کلام سنت را در طراحی هایمان تلفیق کرده و با استفاده از طرح ها و الگوهای ایرانی ظرافت هنر ایرانی را در کار خود به نمایش بگذاریم. همیشه سعی ما بر این است تا مجموعه هایی که به بازار عرضه می کنیم، جشنی از رنگ، طرح، فرهنگ و هنر ایران توام با طرح های مدرن و به روز جهانی باشد.

    ترکی درباره شباهت بوجود آمده بین آثار طراحان در ایران گفت: از آنجاکه منابع تامین مواد اولیه مثل پارچه محدود است همین امر باعث می شود بیشتر طراحان پارچه های مشابه خریداری کرده و در نهایت محصولات شبیه به هم شوند، این مسئله از جذابیت کار نیز می کاهد.



    2eba9f8312ac216cb302f75bef477962.jpg



    طراح لباس برند«زریر» درباره روند طراحی هایش گفت: در ابتدا ما برای هر مجموعه ای که قرار است طراحی کنیم یک داستان، سناریو و یا موضوع در نظر می گیریم، سپس براساس آن به تحقیق و پژوهش می پردازیم. به عنوان مثال مجموعه هایی داشتیم که بر اساس داستان هزار و یک شب، شخصیت زنان، شاهنامه و .. طراحی و روانه بازار شد.

    وی افزود: پس از انتخاب موضوع طرح های دستی شکل می گیرد؛ طرح ها بیشتر با هدف مصرف و کاربردی شدن زده می شوند، در غیراین صورت تلاش دراین زمینه بی معنی خواهد بود. بعد از طرح اولیه ممکن است نتوانیم پارچه مورد نظر را در بازار بیابیم، چرا که یافتن پارچه مورد نظر برای پیاده کردن طرح سخت و دور از دسترس است. بنابراین برای اینکه طرح مانتو و یا لباس تحقق پیدا کند از همجواری و ترکیب پارچه های متفاوت با اعمال جزییات دیگری نظیر چاپ به ایده اصلی خود می رسیم.



    38cac0b0d80686b1fc1b9ffb73a43d4b.jpg



    وی گفت:در بعضی مواقع هم با دیدن پارچه طرح در ذهن شکل می گیرد و طرح براساس آن زده می شود.

    ترکی افزود: از ابتدای این فعالیت از تکنیک رنگرزی و چاپ دستی که در دانشگاه فراگرفته بودیم زیاد استفاده می کردیم این نکته از ابتدای فعالیت نقطه تمایز ما به حساب می آمد. تا به امروز رنگرزی و چاپ دستی در طرح های ما همچنان به چشم می خورد.

    این طراح جوان گفت: برش در الگو و در نهایت روی یک لباس و یا مانتو می تواند تاثیر به سزایی داشته و جلوه بصری کار را بالا می برد. کما اینکه علاوه بر زیبایی ظاهری از لحاظ تکنیکی نیز برش نقش مهمی را در لباس ایفا می کند و باعث می شود لباسی که بر اساس اندام یک شخص طراحی و دوخته شده است، ایرادهای اندامی افراد را رفع کند. و لباس و یا مانتو به عنوان پوششی که متناسب با اندام فرد است روی تن نشسته و جلوه زیباتری را به نمایش بگذارد.



    01f18103131faf9d50a6a36225c2417c.jpg



    وی درباره عوامل تاثیرگذار در قیمت محصول گفت: از آنجاکه بیشتر پارچه های موجود در بازار وارداتی هستند، بنابراین قیمت آنها تحت تاثیر بازار واردات، دارای تنش و نوسان است. این موضوع می تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد .از طرفی یکسری از لباس ها بر اساس سفارش افراد دوخته می شوند و از آنجاکه این دسته به صورت تک و شخصی دوزی عرضه می شوند، قیمت آن نیز به نسبت بالا می رود. در بیشتر مواقع نیز هزینه تهیه پارچه برای طرح موردنظر به اندزه ای زیاد است که ما را از اجرای یک طرح خاص منصرف می کند، چون در نهایت قیمت تمام شده این طرح با این پارچه زیاد شده و افراد قادر به خرید آن نیستند.

    این فعال حوزه طراحی لباس درباره سطح آموزشی دانشگاه ها گفت: آموزش های دانشگاهی نمی توانند انتظارات این رشته را برآورده کنند. چرا که اصول و روش های یادگیری هنوز قدیمی و به یک تغییر و تحول اساسی نیاز دارد. شاید به همین دلیل است که تدریس این رشته در آموزشگاه های آزاد با قیمت های بالاصورت می گیرد. زیرا سعی می کنند اصول آموزشی نزدیک تر با متد روز را آموزش دهند.



    29a056cde708654355a47272058d77d9.jpg



    این طراح جوان در پایان گفت: موضوع کپی شدن طرح ها همیشه وجود دارد اما با تشکیل سازمان های مرتبط با مد و لباس، و در نظرگرفتن بارکد شیما و ثبت آثار در بنیاد ملی مد و لباس می توان تاحدودی از کپی شدن آثار جلوگیری کرد.