تهیه وتدارک خان بزرگ زندگی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/11/15 در انجمن خانه داری

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    e73e7f16466d3c31559cdfa2e2235929.jpg



    جهیزیه؛ شاید این واژه مهم‌ترین درگیری ذهنی هر مشتاق به ازدواج باشد.درگیری از این جهت که هم بحث مالی آن مطرح است و هم چه چیز خریدن و از کجا خریدن داستان مفصلی دارد. از سوی دیگر جهیزیه برای خانواده‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد و به یک سنت محکم و قدیمی تبدیل شده است.بنابراین وقتی داستان اینقدر بن و بیخ دارد باید به دنبال بسته‌های پیشنهادی دیگری برای خروج از رکود خرید جهیزیه بگردیم. گزارش پیش روی شما هم روی همین موضوع متمرکز است.

    برای شروع یک زندگی مشترک باید وسایلی تهیه شود. جدا از رسم و رسوم‌های هر خانواده و شهر و طایفه ،خرید جهیزیهشوخی نیست و هزینه زیادی لازم دارد. گاز، یخچال، ماشین لباسشویی، فرش، تختخواب، مبل، سرویس آشپزخانه و سرویس پذیرایی مهم‌ترین اقلام جهیزیه محسوب می‌شوند. یعنی آسمان بروید، زمین بیایید، نمی‌شود از این اقلام کمتر خرید. با کمترین هزینه‌ها هم آنها را بخرید، در خوش‌بینانه‌ترین حالت 20میلیون تومان تمام می‌شود.

    روزنامه کسب و کار نوشت به هر حال چه بخواهیم وچه نخواهیم، یکی از قدیمی‌ترین رسم‌های عروسی، خرید جهیزیه است که از طرف خانواده عروس انجام می‌شود. خریدی پر خرج وپر زحمت که گاه مانعی جدی برای شکل‌گیری ازدواج تلقی می‌شود .مهم‌ترین فلسفه خرید جهیزیه کمک خانواده‌ها برای آغاز زندگی مشترک زوجین است، ولی مشکلی که امروزه اغلب خانواده‌ها با آن درگیر هستند، این است که اغلب وسایلی که روز به روز به فهرست بلندبالای جهیزیه اضافه می‌شود، کارآیی زیادی درآغاز زندگی ندارند و بیشتر جنبه تظاهر و تجمل‌گرایی دارند و خرید آنها بیشتر مبنای چشم و هم‌چشمی دارد تا اینکه از سر نیاز باشد.

    بودجه شما چقدر است؟

    مهم‌ترین مسئله بودجه شماست. با توجه به بودجه‌ای که دارید، هزینه کنید. تندتند وام نگیرید. این وام‌ها را باید پس هم بدهید.به آن روزها هم فکر کنید. به اینکه هر آن ممکن است از کار بیکار شوید وبا همه هزینه‌ها تنها بمانید. پس اول به جیب‌تان نگاه کنید.

    خدمات پس از فروش

    مهم‌ترین بحث در خرید جهیزیه، تهیه وسایل عمده‌ای است که برای شروع زندگی لازم است و شما مجبور به خرید آنها هستید. مهم‌ترین مسئله در این مرحله، خرید بهینه است. خریدی که از سر نیاز باشد. برندهای زیادی در بازار هست و چیزی که زیاد است تنوع محصول و کالاست. اما ممکن است آنچه مورد نیاز شماست با دیگران فرق داشته باشد. به میزان انرژی مصرفی کالایی که می‌خرید دقت کنید. کالاهایی با گرید A بهترین انتخاب هستند چون کمترین مصرف انرژی را دارند. حواس‌تان به دوام، جنس بدنه، ظرفیت و کارآیی کالا هم باشد تا مجبور نباشید دوباره آن را با صرف هزینه زیاد به تعمیرکار بسپارید. خدمات پس از فروش را فراموش نکنید. در این صورت گارانتی خوب و مدت‌دار را هم مد نظر قرار دهید تا بتوانید از تعمیر بدون هزینه وسایل‌تان برخوردار شوید.

    هزینههای وسایل برقی

    کمی با خودتان صادق باشید و ببینید چه وسایل برقی واقعا مورد استفاده شما قرار می‌گیرند. تا می‌توانید به گزینه‌هایی فکر کنید که صرفه‌جویی را برای شما به ارمغان بیاورند. وسایلی مانند تخم مرغ آب‌پزکن، ساندویچ میکر، نان‌پز و وسایلی از این قبیل چقدر برای شما جنبه کاربردی دارند؟ چرا باید قسمت زیادی از هزینه جهیزیه خود را صرف خرید چنین وسایل کم‌کاربردی کنید.به وسایل مهم‌تر فکر کنید. مهم نیست که همسایه شما یا اقوام شما از این وسیله دارند یا نه. وقتی هنوز هم بوی نان بربری و سنگک هر ایرانی را دیوانه می‌کند، خرید نان‌پز چه توجیه اقتصادی دارد؟

    فضای خانه شما چقدر است؟

    وقتی برای خرید جهیزیه اقدام می‌کنید، فضای خانه و آشپزخانه خود را مد نظر داشته باشید. حجم و اندازه و تعداد وسایل را با توجه به وسایلی که قرار است در آن جای بگیرند، انتخاب کنید. آشپزخانه را مملو از وسایل ریز و درشت نکنید. جایی هم برای رفت و آمد خودتان بگذارید. خانه‌های 40 و 50 متری امروزی جایی برای وسایل عریض و طویل و حجیم نیست. همین که خودتان درآن جا می‌شوید، جای شکرش باقی‌ست.

    خانهدار هستید یا شاغل؟

    اینکه شما فردی خانه‌دار باشید یا شاغل، تاثیر زیادی در نوع خرید جهیزیه شما دارد. خانه‌دار بودن شما یعنی اینکه وقت بیشتری نسبت به شاغل‌ها دارید. بنابراین لازم نیست تخم مرغ آب‌پزکن چند صد هزار تومانی بخرید. غذاساز هم برای شما کاربردی نیست. وسیله‌ای که تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. فلسفه تولید بسیاری از این وسایل کمبود وقت بوده است. شما وقت کافی برای پخت و پز دارید. این وسایل را از فهرست خود حذف کنید.

    صاحب‌خانه هستید یا اجاره نشین؟

    صاحب‌خانه بودن یا مستاجر بودن هم می‌تواند نوع خرید شما را تعیین کند. در خانه اجاره‌ای تا می‌توانید کمتر وسیله بگذارید تا مجبور نباشید در هر بار اسباب‌کشی وسایل زیادی را جابه‌جا کنید. از طرفی هر خانه جدیدی ممکن است جایی برای همه وسایل شما نداشته باشد. ابعاد خانه‌ها با هم فرق دارد و وسایل شما هم در اندازه‌های متفاوت. پس سعی کنید همیشه تعادل را رعایت کنید.

    از کجا بخرید؟

    بسیاری از وسایلی که به طور معمول در همه جهیزیه‌ها دیده می‌شوند جنبه کاربردی ندارند؛ مثلا بخشی از لوازم برقی آشپزخانه و حتی سرویس ظرف و انواع تابه‌ها و قابلمه‌ها مدت‌های مدیدی بدون استفاده گوشه کابینت خاک می‌خورند و نیز با توجه به خانه‌های کوچک و کمبود فضا، خرید وسایل اضافی علاوه بر اینکه بار مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، فضایخانه را نیز تنگ خواهد کرد. اکنون با توجه به شرایط اقتصادی جامعه وقت آن رسیده که آداب و رسوم غلط‌مان را اصلاح کنیم و این موانع را با راه حل‌هایی شیرین به خاطراتی خوش و به یاد ماندنی تبدیل کنیم.

    اگر تصمیم‌گیری برای خرید جهیزیه در زمان مناسب انجام شود، می‌توان خرید کالا و اقلام مورد نظر را با کیفیت بالاتر و مهم‌تر از همه با قیمت مناسب‌تر انجام داد. در خرید جهیزیه بیشترین وقت و هزینه اختصاص به وسایل آشپزخانه دارد؛ یکی از مکان های خوبی که می توانید همه وسایل آشپزخانه را به طور یکجا و با قیمت مناسب تهیه کنید، خیابان صابونیان واقع در میدان شوش است. یک مرکز خرید بزرگ با تعداد زیادی فروشگاه که کالاهای متنوع متناسب با هر سلیقه و با هر میزان بودجه ارائه می‌کنند.

    چه بخریم،با چه ویژگی هایی؟

    یکی از مهم‌ترین و گران‌ترین کالاهای آشپزخانه یخچال است که در سال‌های اخیر افزایش قیمت سرسام‌آوری داشته است. البته انتخاب یخچال بستگی به بودجه، سلیقه و فضای آشپزخانه شما دارد. اگر بودجه شما محدود است و جای‌تان نیز کوچک، بهتر است سراغ یخچال سایدبای‌ساید نروید، چون قیمت آن بین چهار تا هفت میلیون تومان است، ولی اگر نمی‌توانید چنین هزینه ای را متقبل شوید بهتر است یخچال فریزرهایی که یخچال بالا و فریزر پایین است را خریداری کنید. این یخچال‌ها آب‌سردکن و یخ‌ساز یا یکی از این دو را حتما دارند، قیمت برندهای خارجی این نمونه‌ها معمولا از یک میلیون و 500 تا سه میلیون تومان است. البته اگر قصد صرفه‌جویی دارید یا بودجه‌تان محدود است، می‌توانید از برند های ایرانی استفاده کنید که قیمت آنها نصف برندهای خارجی است.

    همچنین برای خرید یک سرویس چینی شش نفره می توانید از 300 هزار تومان تا900 هزار تومان هزینه کنید.

    سرویس قابلمه‌های استیل یا چدن را می‌توانید از 400 تا یک میلیون تومان خریداری کنید، برای خرید یک سرویس قابلمه تفلون هم باید هزینه‌ای بین 200 تا 400 هزار تومان را در نظر بگیرید.

    اگر بودجه در این حد ندارید می‌توانید به جای خرید سرویس‌های کامل به فروشگاه‌هایی که نمونه‌های عمده از ظروف را می‌فروشند، سری بزنید و گاه تا نصف قیمت یک سرویس مختصر یا حتی کامل را برای خودتان انتخاب کنید.

    یک سرویس کامل شش نفره قاشق و چنگال را نیز می‌توانید بین 80 تا 100 هزار تومان تهیه کنید. اما اگر بودجه لازم را در این حد ندارید و نمی‌خواهید متحمل چنین هزینه بیهوده‌ای شوید، می‌توانید از فروشگاه‌هایی که نمونه‌های مختلفی از این قاشق و چنگال‌ها را روی میزهای بزرگی چیده‌اند، تعداد مورد نیاز خود را انتخاب و با هزینه‌ای بسیار کمتر خریداری کنید. در مجموع می‌توانید با 20 میلیون تومان ناقابل جهیزیه مختصر و مفیدی را تهیه کنید.