نوعروس‌ها، سبزه نوروز بکارید!

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/11/15 در انجمن خانه داری

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    7ddf4daa956da895f7a6ef3b6adc8170.jpg

    سبزه اصلی‌ترین بخش سفره هفت سین نوروزی ما ایرانی‌هاست . سبزه نماد خیر و برکت زندگی است و سالم و تر و تازه و پرطراوت بودن آن ، جلوه‌ای از تازگی و حضور روشنایی و نشاط و برکت و خوش سلیقگی و زیبایی خانهنوعروسان است.

    کاشتن سبزه اصلا کار آسانی نیست و مراقبت و رسیدگی مستمر و سرزدن مداوم می‌خواهد. اما حس روشن جاری و انرژی مثبت و همراهی و مشاهده لحظه به لحظه رشد و بزرگ شدن و قد کشیدن و بالغ شدن جوانه‌های آن ، این کار و مراقبت سخت را به تجربه‌ای همگانی و لذت‌بخش تبدیل کرده است. سبزه نماد برکت و سبزینگی و صفای خانه شماست. پس برای داشتن یک سبزه خوب ، از رعایت نکته‌های مهم زیر غافل نشوید.



    ebc9064eb50991dd4f23a5864072dfa4.jpg


    - برای کاشتن سبزه عید، می‌شود از انواع مختلف دانه و بذر گیاهان استفاده کرد. اما بذرهای گندم ، عدس، ماش، شاهی، ارزن و خرفه و تخمه آفتابگردان بین مردم محبوب‌ترند. بذر گیاهان مختلف ، زمان‌های متفاوت برای رشد و جوانه زدن می‌خواهد. مثلا گندم 2-3 روز و عدس که دانه سفت‌تری است به 4-5 روز جوانه زدن نیاز دارد. بذر خرفه و ارزن و شاهی هم معمولا پس از 24 ساعت جوانه می‌زند. نکته بعدی انتخاب بذر تازه است. بذرهای قدیمی گیاهان سرعت رشد پایین‌تری دارند و گاهی اصلا جوانه نمی‌زنند.

    - برای یک بشقاب سبزه گندم حدود 70 گرم بذر ( یک لیوان) لازم است.اما برای داشتن یک بشقاب سبزه تخمه آفتابگردان، نیم لیوان هم کافی‌ست.

    - ابتدا بذر مورد‌نظر خود را در آب بخیسانید و آن را در دمای معمولی اتاق قرار دهید. برای این منظور، بذر گیاه مورد نظر را ابتدا خوب بشویید و روی آن تا جایی که آب آن به اندازه دو بند انگشت از سطح بذر بالاتر رود آب بریزید. بهتر است آبی که برای نگه داشتن بذرها استفاده می‌کنید، آب بدون کلر باشد.


    a2c8fee3f93ea934a37a2861c9f08c7c.jpg


    - مرتب بذرهای‌تان را چک کنید. بعد از اینکه بذرها اندکی جوانه زدند ، آن‌ها را به ظرف جدیدی منتقل کرده و داخل یک پارچه نخی مرطوب بپیچانید. پارچه نخی موردنظر همیشه باید مرطوب باشد . با اسپری آب مرتب پارچه را آنقدر مرطوب نگاه دارید تا جوانه‌های داخل آن خشک نشوند و همیشه آب برای تغذیه داشته باشند.



    - بعد از اینکه جوانه‌ها به حدود یک سانتی‌متر رسیدند، آنها را از لای پارچه جدا کرده و به ظرف اصلی خود منتقل کنید. بهتر است ظرف اصلی سبزه شما از جنس سفال و یا چینی باشد. جوانه‌ها را به آرامی با دست روی سطح ظرف پخش کنید و ظرف را در مجاورت نور آفتاب غیرمستقیم قرار دهید تا جوانه‌ها به رشد خود ادامه دهند. مرتب به سبزه‌های نورستان آب دهید و آب آن ها را تازه کنید. حواس‌تان باشد که آب مانده زیر بشقاب را دور بریزید تا آب نگندد و سبزه‌تان بوی گندیدگی نگیرد.



    2ac96db538cb569a1dba4fa943bfde08.jpg


    - برای تر و تازه‌تر ماندن سبزه آن را در محل خنک قرار دهید. گرما باعث افزایش سرعت رشد سبزه و حتی زرد شدن آن می‌شود