چه کارهایی پیش از عقد باید انجام داد

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/11/15 در انجمن ازدواج

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    720ec6f0e6e500cb9bbfe490cbcd160b.jpg


    مراسم نامزدی یا عقد برای هر دختر یا پسری نقطه آغاز یک دوران شیرین و پر از اتفاق‌های خوب است؛ از قرارهای دو نفره در سینما، تئاتر، نمایشگاه، گالری، رستوران، کافی‌شاپ و منزل دوستان و فامیل تا هدیه‌ها، اس‌ام‌اس‌ها و تلفن‌هایی که پایانی ندارند.
    زوج جوان سعی می‌کنند در این مراسم به دیگران اعلام کنند که عاشق هم شده‌اند و چند وقت دیگر ازدواج‌شان را جشن می‌گیرند. این مراسم رویایی اولین‌بار در یونان برگزار شد که البته هیچ شباهتی به نامزدی‌های امروزی نداشت. در یونان آن زمان، پدر دختر خانم و خواستگار او رودر رو می‌نشستند و مردان فامیل و محل آنها را دوره می‌کردند. خواستگار و پدر دختر خانم در غیاب او قرارهای ازدواج را می‌گذاشتند بدون این‌که به او اجازه اظهار نظر بدهند.
    با این حال این روزها مراسم نامزدی با آداب کاملا متفاوتی برگزار می‌شود. ما در این جا گام به گام به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید یک مراسم نامزدی خوب و به یاد ماندنی برگزار کنید.

    8 تا 10 ماه قبل از تاریخ مراسم نامزدی


    1- میزبانی مراسم را بر عهده بگیرید
    در بیشتر شهرهای ایرانی مراسم نامزدی یا عقد را خانواده دختر خانم برگزار می‌کند و تمام مخارج آن را هم بر عهده می‌گیرند و آقا داماد و خانواده با کیک و گل به مراسم می‌روند. در برخی شهرها مراسم در خانه عروس برگزار می‌شود اما میوه و شام مراسم را خانواده داماد تهیه می‌کند و به خانه دختر خانم می‌آورد. بعضی اقوام هم رسم دارند که خانواده عروس و داماد هر کدام برای فامیل خودشان یک مراسم نامزدی یا عقد ترتیب می‌دهند. در مورد تمام این موارد باید در مجلس بله برون توافق کنید و مسئولیت‌های توافق شده را به گردن بگیرید.

    2- تاریخ مراسم را تعیین کنید
    تاریخ مراسم نامزدی یا عقد معمولا در مجلس بله برون تعیین می‌شود که اغلب یکی از اعیاد مذهبی یا تعطیلات آخر هفته است. برخی خانواده‌ها تاریخ نامزدی یا عقد را به زمانی موکول می‌کنند که تکلیف درس، کار و مسکن دختر خانم و آقا پسر معلوم شده باشد. برخی خانواده‌ها هم بعد از آشنایی اولیه ملزم می‌دانند که دختر و پسر به عنوان نامزد یا عقدشده به فامیل و آشنایان معرفی شوند.

    3- بودجه مراسم را تعیین کنید
    خانواده‌ای که برگزاری مراسم را بر عهده می‌گیرد باید دقیقا بداند برای این مراسم چقدر می‌تواند خرج کند. بهتر است کیفیت این مراسم با جشن عروسی که خانواده داماد برگزار می‌کند هماهنگ باشد. اگر هزینه این مراسم برای‌تان سنگین است و باید خرج جهیزیه را هم بپردازید حتما بی‌رودربایستی با داماد و خانواده‌اش صحبت کنید تا دل‌خوری یا کدورت ایجاد نشود. بهترین راه این است که دختر و پسر بودجه‌ای را که دارند، روی هم بگذارند وآن را بین جهیزیه، مسکن، مراسم عقد یا نامزدیو جشن عروسی تقسیم کنند.

    4- محل برگزاری جشن را تعیین کنید
    خانه، باغ، تالار یا پارکینگ؟ بسته به بودجه و تعداد مهمانی که برای مراسم‌تان دعوت کرده‌اید باید محلی مناسب را برای مراسم در نظر بگیرید. می‌توانید در این مورد صرفه‌جویی کنید در عوض حلقه‌های بهتری بخرید.



    5 تا 7 ماه قبل از مراسم نامزدی


    5- با برگزار کننده قرارداد ببندید
    اگر مراسم مفصلی را در نظر دارید بد نیست که مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای آن را بر عهده یک موسسه برگزارکننده بسپارید. این موسسات بسته به خدمات پذیرایی و شام انتخابی به ازای هر نفر مهمان از 30 هزار تا 300 هزار تومان و بالاتر دستمزد می‌گیرند که باید به این ارقام هزینه کرایه محل جشن، گل‌آرایی، موسیقی، طراحی میز نامزدی یا سفره عقد و سایر خدمات دل‌خواه‌تان را بیافزایید.


    6- تزیینات جشن‌تان را در نظر بگیرید
    اگر جشن را خودتان برگزار می‌کنید باید برای کرایه صندلی، تزیین فضا و حتی گل‌آرایی از قبل ایده‌هایی را در ذهن داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از اینترنت، مجلات و کتاب‌های طراحی مجالس کمک بگیرید و به تدریج وسایل مورد نیاز این تزیینات را تهیه کنید.

    7- طراح سفره عقد یا میز نامزدی‌تان را انتخاب کنید
    سابق طراحی میز نامزدی یا سفره عقد بر عهده خود عروس خانم یا خانم‌ها و دختران خوش سلیقه فامیل بود. در حال حاضر هم می‌توانید با انواع شمع، جام، ظروف، دسته‌های گل و اشیای تزیینی موجود در بازار ایده‌هایی را که از قبل جمع کرده‌اید یا در ذهن دارید؛ خودتان برای مراسم خودتان پیاده کنید. منتهی باید به کارتان ایمان داشته باشید. اگر تنها از روی تفنن می‌خواهید این کار را امتحان کنید و می‌دانید آخرسر هم با یک نتیجه مایوس کننده روبه‌رو می‌شوید از همان ابتدا یک طراح باتجربه را پیدا کنید تا طراحی سفره عقد یا میز نامزدی برای‌تان انجام دهد.


    8- لباس‌های نامزدی‌تان را بخرید
    برای خرید لباس نامزدی در تهران می‌توانید به پاساژ تندیس، میلادنور، قائم، آسمان ونک، میدان هفت‌حوض (نبوت) و شانزلیزه خیابان جمهوری مراجعه کنید. رنگ لباس بهتر است صورتی روشن، گلبهی روشن یا شیری باشد. اگر هم می‌خواهید لباس را بدوزید باید مزونی که کارش را می‌شناسید، پیدا کنید و بعد از انتخاب مدل پارچه مناسب لباس را تهیه کنید و منتظر آماده شدن لباس باشید. برای مراسم عقد اگر قرار است تنها به محضر بروید و مراسم شما به صورت نامزدی برگزار می‌شود وسفره عقدتان را در روز عروسی پهن می‌کنید بهتر است مانتویی سفید یا شیری بخرید و با کفش، شلوار یا دامنی روشن بپوشید و به محضر بروید. در مانتو فروشی‌ها و پاساژ شانزلیزه مانتوهایی مناسب برای عقد محضری پیدا می‌کنید. اگر هم مراسم نامزدی ندارید و قرار است سفره عقد پهن کنید پیشنهاد ما این است که پیراهنی شیری یا نباتی بخرید یا بدوزید که حتما بلند باشد. زیرا شکوه سفره عقد پیراهنی سنگین را می‌طلبد. آقا داماد هم باید کت و شلوار نامزدی خود را یا بخرد یا بدوزد. بهتر است برای نامزدی کتی روشن از سفید و خاکستری گرفته تا شکلاتی و کرم بپوشید و مشکی را برای جشن عروسی بگذارید.




    bb5f718df1ba7eb53c46f77a48280645.gif




    9- حلقه نامزدی یا سرویس سر عقدتان را بخرید
    مدل‌هایی از جواهرات مورد نظرتان را در اینترنت جست‌وجو کنید و به بازار طلا و جواهر بروید. در تهران طبقه زیرین مرکز خرید قائم، پاساژ بوستان پونک، میدان مادر در بلوار میرداماد، خیابان کریم‌خان مابین استاد نجات الهی و میدان ولی‌عصر، پاساژ میلاد نور، و بازار تهران راسته‌های طلا و جواهر محسوب می‌شوند. حتما در این روز ناخن‌های‌تان را درست کنید و لاک بزنید و همچنین مانتو و روسری‌ای بپوشید که هنگام امتحان جواهرات اذیت‌تان نکنند.

    10- از عاقد و دفترخانه وقت بگیرید
    اگر قرار است مراسم نامزدی شما به همراه جاری شدن خطبه عقد باشد لازم است یا برای خواندن خطبه عقد به محضر بروید یا این‌که عاقد را به منزل دعوت کنید.

    11- به مهمان‌ها تلفن کنید
    پیش از این‌که دعوت نهایی را انجام دهید حدود مراسم‌تان را به مهمان‌های مهم و بزرگان فامیل اطلاع دهید تا بتوانند برای شرکت در مراسم شما برنامه‌ریزی کنند خصوصا اگر مهمان‌های شما از شهرها یا کشورهای دیگر باید نزد شما بیایند.

    - چه کسانی باید دعوت شوند؟ به بودجه‌تان بستگی دارد اما آداب و رسوم حکم می‌کنند که بزرگان فامیل حتما حضور داشته باشند. به طور کلی در مراسم نامزدی یا عقد فامیل‌ها و آشنایان درجه 1 دعوت می‌شوند دورترها را به جشن عروسی دعوت کنید.
    - چند نفر مهمان باید داشته باشیم؟ ممکن است فامیل شما پرجمعیت باشد و پدر و مادرتان هر کدام 10-12 خواهر و برادر داشته باشند و مجبور باشید تمام این خانواده‌ها را دعوت کنید اگر بودجه شما اجازه نمی‌دهد این همه آدم را دعوت کنید فقط بزرگان را دعوت کنید. اگر با 1-2 نفر از جوان‌ترها در حد رفیق گرمابه و گلستان رابطه دارید دعوتش کنید در غیر این‌صورت به خاطر پز دادن جلوی خانواده نامزدتان نباید مثلا یک آدم تحصیل کرده جوان را دعوت کنید و سایر جوانان فامیل را از حضور در جشن محروم کنید زیرا سبب دلخوری و کدورت می‌شود.

    - در محضر چند نفر مهمان می‌توانیم دعوت کنیم؟ اگر دفتر محضر یک آپارتمان کوچک است حضور بزرگان فامیل یا حتی فقط خانواده خودتان و نامزدتان کافی است اما بعضی محضرها سالنی بزرگ را برای مراسم عقد مراجعین در نظر گرفته‌اند که می‌توان تعداد زیادی مهمان را به آنجا برد. بهتر است این موضوع را از قبل با منشی دفتر هماهنگ کنید تا حضور ناگهانی مهمان‌ها سبب برخورد نامناسب سردفتر با آنها نشود.

    - کارت دعوت هم نیاز داریم؟ اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد و مراسم‌تان هم نسبتا مفصل است می‌توانید کارتی خوشگل را سفارش‌ دهید اگر هم از نظر مالی در مضیقه‌اید لزومی ندارد کارت بخرید زیرا بسیاری از خانواده‌ها مهمان‌های نامزدی را تلفنی دعوت می‌کنند. در مورد جشن عقد بهتر است کارت داشته باشید.



    2 تا 4 ماه قبل از مراسم

    12- منوی غذا و پذیرایی‌تان را تعیین کنید
    اگر مراسم‌تان مفصل است و موسسه‌ای آن را برگزار می‌کند از همان ابتدای عقد قرارداد منوی شما تعیین می‌شود اما در صورتی که خودتان می‌خواهید شام مراسم را به یک موسسه تهیه غذا سفارش دهید به آشپزخانه آنها بروید غذا را امتحان کنید و در صورت پسندیدن با آنها قرار داد ببندید. بیشتر این موسسات مهماندار مجلس هم به نسبت تعداد مهمان‌های شما به محل اعزام می‌کنند و ظروف و صندلی هم کرایه می‌دهند. از همین حالا میوه فروشی منصفی را در محل، میدان تره‌باره شهرداری یا میدان میوه و تره‌بار اصلی شهر پیدا کنید و از او قیمت بگیرید تا روز قبل یا صبح مراسم میوه‌ مورد نیازتان را از آنجا بخرید.

    13- به دنبال عکاس و فیلم‌بردار مناسب باشید
    داشتن یک عکاس و فیلم‌بردار در مجلس چند میلیون تومان به هزینه شما می‌افزاید اگر در مضیقه‌اید می‌توانید برای تهیه چند عکس به آتلیه بروید و فیلم‌‌برداری را بر عهده جوانان فامیل بگذارید. می‌توانید برای ثبت عکس‌های حرفه‌ای از مراسم حلقه نامزدی یا عقد عکاسی را برای ثبت همین لحظات استخدام کنید که هزینه‌تان کمتر شود.

    14- یک گروه موسیقی دعوت کنید
    چنین گروهی بسته به کیفیت کار و تعداد اعضا از حدود 200 هزار تومان برای‌تان آب می‌خورد. دی‌جی‌ها برای نامزدیمناسب‌اند زیرا قرار نیست در جشن موسیقی خاصی نواخته شود و موسیقی‌های مرسوم می‌توانند انتخاب و پخش شوند و چون دی‌جی معمولا 1 نفر است هزینه کمتری به شما تحمیل می‌کند. این افراد معمولا دستگاه‌های نورپردازی هم دارند که بسته به نوع دستگاه هزینه شما را اضافه می‌کنند.

    15- میز و صندلی سفارش دهید
    موسسات تهیه غذا معمولا میز و صندلی دارند اگر غذا را خودتان تهیه می‌کنید یا موسسه مورد نظرتان میز و صندلی ندارد می‌توانید به تعداد مهمان‌ها صندلی و به نسبتی مشخص از مهمان‌ها میز و رگال لباس هم سفارش دهید.

    16- کیک دل‌خواه‌تان را سفارش دهید
    رسم است که داماد کیک نامزدی را به منزل عروس ببرد. می‌توانید از قبل با نامزدتان به یک قنادی دل‌خواه بروید و کیک مورد علاقه‌تان را سفارش دهید.

    17- از آرایشگاه وقت بگیرید
    اگر آرایشگاهی معروف را مد نظر دارید به آنجا بروید و بگویید می‌خواهید برای مراسم عقد یا نامزدی حاضر شوید که در این صورت برای‌تان پکیجی از خدمات ابرو، اپیلاسیون، رنگ مو، شینیون و گریم در نظر گرفته می‌شود. این خدمات در سالن‌های بالای شهر حدود 1-2 میلیون هزینه دارد اما در سالن‌های محله‌های متوسط با 500 تا 700 هزار تومان هم انجام می‌شود. اگر از نظر هزینه در مضیقه هستید هیچ لزومی ندارد به آرایشگر بگویید برای چه منظوری می‌خواهید آماده شوید بروید از شینیون کار و میکاپ آرتیستی که در یک سالن کار می‌کنند و می‌دانید نتیجه کارشان چندساعت دوام دارد ( نه مثلا شینیون کاری که نتیجه کارش تا رسیدن به محل مهمانی دسته دسته باز می‌شود) جدا جدا وقت بگیرید و در هزینه صرفه جویی کنید. به طور متوسط یک شینیون برای‌تان 30 تا 50 هزار تومان و آرایش و گریم از 70 تا 200 هزار تومان هزینه دارد.


    1 ماه قبل از مراسم


    18- تغییرات نهایی پوست، مو و لباس‌تان را انجام دهید
    اگر می‌خواهید موهای‌تان را رنگ، کوتاه، پرپشت یا کم پشت کنید الان وقتش است. پاک‌سازی پوست، برنزه کردن یا سایر خدمات را هم تا وقت دارید انجام دهید تا نتیجه کار به قول‌ معروف جا بیافتد. برای آخرین بار هم نزد خیاط‌تان بروید تا لباس را برای وضعیت فعلی اندام‌تان اندازه کند در مدت باقی مانده هم مراقب باشید دویاره چاق یا لاغر نشوید.


    19- گل‌ها را سفارش دهید
    در مراسم نامزدی هم می‌توانید دسته گل داشته باشید هم یک گل بزرگ زیبا یا دستبندی از گل‌های کوچک که به دست‌تان ببندید. می‌توانید تاجی کوچک به موهای‌تان بزنید یا گلی را که با گل مچ یا دسته‌گل‌تان هماهنگ است، به سر بزنید. قبل از مراجعه به گل فروشی در اینترنت مدل‌هایی را انتخاب کنید تا گل‌فروش تصویری دقیق از خواسته شما داشته باشد و آنچه را شما می‌خواهید؛ برای‌تان آماده کند نه تصور غلط خودش را.

    20- محل جشن را حاضر کنید
    محل جشن را ببینید و تغییرات و نظافت‌های لازم را شروع کنید. ممکن است باغ یا منزلی متروک را از کسی اجاره کرده باشید که نیاز به نقاشی، تعمیر یا نصب سرویس بهداشتی داشته باشد. در ضمن حتما کف و سقف محل جشن را خوب بررسی کنید تا در روز جشن مشکلاتی از قبیل ریزش سقف ساختمان قدیمی یا زمین خوردن مهمان‌ها روی ناصافی‌های کف محل پیش نیاید.