خرید آینه و شمعدان سفره عقد

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/11/15 در انجمن مد و فشن

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ae7fc5a7732f806bc6a5280710a23d85.jpg

    سنت قرار دادن آینه و شمعدان در سفره عقد به زمان زرتشت باز میگردد و قدمتی بسیار دیرینه دارد. قدیمیها اعتقاد داشتند که گذاشتن آینه بر سر سفره عقد شگون دارد و هرچه آیینه بزرگتر باشد بخت عروسهم بلندتر خواهد بود. البته این روزها که خانهها به خصوص خانه زوج جوانی که قرار است به تازگی زندگی مشترکشان را آغاز کنند، کوچک است خرید آینه و شمعدان بزرگ آنقدرها منطقی نیست و کم کم که هیجان اولیه این خرید از بین میرود ، آینه و شمعدان به یکی از وسایل دست و پا گیر منزل تبدیل میشود و در خیلی از موارد سر از انباری در میآورد. با این حال اگر تصمیم دارید برای مراسم عقدتان آینه و شمعدان بخرید و فوت فن خرید را نمیدانید، با ما همراه باشید.



    cbdab27afc70ac639a8aef7e9f14fcd3.jpg


    چرا باید آینه و شمعدان بخریم ؟
    بایدی در کار نیست، این یک رسم قدیمی است که سر سفره عقد آینه و شمعدان میگذارند و بعد همین آینه به خانه عروسمنتقل میشود. درواقع این رسم به زمانی باز میگردد که دختر و پسر قبل از عروسی و تا پای سفره عقد اصلا همدیگر را نمیدیدند. عقیده بزرگترها این بود که داماد باید برای اولین بار، ورود عروس را از درون آینه ببیند تا نخستین تصویری کهداماد در آینه میبیند چهره همسر آیندهاش باشد.

    به نوشته سایت نوعروس، شمعدانهایی هم که در دو طرف آینه قرار میگیرند، نماد فرزندانی هستند که در آینده در زندگیعروس و داماد متولد میشوند و قرار است در ایام پیری از آنها مراقبت کنند. شمعدان نماد پایداری و نور و گرما در کانون خانواده هم است.

    هر چند رسم و فلسفه وجود آینه و شمعدان بر سر سفره عقد بسیار زیبا و معنادار است اما اگر میخواهید صرفهجویی کنید، خانهتان کوچک است و جای کافی ندارد، اصلا از آینه و شمعدان خوشتان نمی آید و... با خیال راحت از کنار این خرید که کمهزینه هم نیست، بگذرید.



    28627de1ad7d8f8cf22f05f96ea325cf.jpg



    از نقره تا سفال
    در بازار آینه و شمعدانهای فراوانی با جنسهای مختلف وجود دارد؛ از نقره بگیرید تا چوب و سفال. البته آینه و شمعدانهای برنج، سیاه قلم ، پیوتر، آلومینیوم ، پی وی سی، روکش نقره، پلی استر، زینگ (آلیاژی از آلومینیوم و روی) و ... هم هست که به اندازه کافی محبوبیت دارند. این آینه و شمعدانها معمولا ساخت آلمان، اسلوونی و چک هستند. آینه و شمعدانهای سفالی هم به تازگی مد شدهاند و موردپسند عروس خانمهای مدرن قرار گرفتهاند. البته آینه و شمعدان نقره هم طرفداران زیادی دارد چون هم زیباست و هم نوعی سرمایهگذاری هوشمندانه. البته آینه و شمعدانهای ایرانی هم در بازار کم نیست و شما به راحتی میتوانید مدل مورد علاقه خود را با طرحهای برنز، شمش، مفتول، لوله ای، کریستال، ورقی و... پیدا کنید.

    آینه و شمعدانهای طرح چوب معمولا در رنگ فندقی موجود هستند و اگر با دکوراسیون منزلتان جور باشند بسیار زیبا و ساده خواهند بود.

    آینه و شمعدانهای کریستالی عموما ماندگاری طولانیای ندارند و امکان شکست و لبپر شدن آنها زیاد است. آینه و شمعدان کریستال برشدار هم بسیار سنگین و شکننده بوده و زیادی گران است.

    آینه و شمعدانهای چینی هم بهویژه انواع پرنقش و نگار آن بسیار چشمنوازند اما در عین حال خیلی شکننده و گران.

    آینه و شمعدانهای برنز نیز معمولا رنگ تیره، وزن زیاد و ماندگاری طولانی دارند و به خاطر تیرهبودنشان دیگر نیازی به آبکاری و ... ندارند.

    آینه و شمعدانهای نقره به علت آن که مانند طلا از روی وزنشان به قیمت روز محاسبه میشوند و هنگام فروش دارای ارزش و قیمت هستند ، پرطرفدار هستند. این آینده و شمعدانها معمولا نسل به نسل در خانواده حفظ میشوند چون ماندگاریشان هم بالاتر است.

    نقره اصل و غیراصل
    اگر قصدتان خرید آینه و شمعدان نقره است، مدلی را انتخاب کنید که کمی تیره است و بارنگ تیره آبکاری شده زیرا نقرههای سفید در اثر مرور زمان تیره شده و نیاز به آبکاری دارند.

    نقره دارای عیار بینالمللی بوده و یکی از نشانههای نقره بودن جنس موردپسند شما، حک بودن عدد ۹۲۵ بر روی آن است. یادتان باشد که حتما از فروشگاههای دارای پروانه اتحادیه طلا و نقره خرید کرده و از ثبت عدد ۹۲۵ و اسم کارخانه سازنده بر روی جنس نقره اطمینان حاصل کنید و فاکتور فراموشتان نشود.



    fad2786f04ad1c7a87f69082d1b4222b.jpg


    ایرانی بخریم یا خارجی؟بستگی به اوضاع و احوال جیبتان دارد. البته فکر نکنید که مدلهای ایرانی ارزانترند چون الزاما این طور نیست، ممکن است در بازار اصفهان آینه نقرهای پیدا شود که قیمت آن 2-3 برابر مدل آلمانی است. اما به طور کلی آینه و شمعدانهای نقره و چک گرانترین مدلها هستند و شما باید برای خریدشان حداقل 5-6 میلیون تومان کنار گذاشته باشید.

    کنسول یا آینه و شمعدان؟
    بستگی به متراژ منزل و فضایی دارد که در اختیار دارید. اگر خانهتان به اندازه کافی جا دارد، کنسول انتخاب مناسبی است چون میتوانید روی آن را مجسمهها و لوازم تزئینی و دکوری بچینید و نمای متفاوتی به منزلتان ببخشید. اما اگر فضایتان کوچک است اصلا طرف کنسول نروید چون منظره جالبی در خانههای کوچک ندارد.

    هنگام خرید آینه و شمعدان به فکر مکانی که بتوانید آنها را روی آن قرار دهید نیز باشید. بسیاری از عروس و دامادها با خرید یک کنسول برای جلو درب ورودی یا راهرو منزلشان از آینه و شمعدان بهترین استفاده را میکنند .

    برخی نیز آینه و شمعدانشان را روی میز توالت اتاق خواب قرار میدهند یا آن را داخل ویترین بوفه میگذارند . برخی نیز فقط از شمعدانهایشان روی میز ناهارخوری استفاده میکنند و آینه را داخل کمد قرار میدهند که البته این بستگی به سلیقه هر فرد دارد. فقط یادتان باشد اگر قرار است آینهتان را روی دیوار نصب کنید باید از فروشنده بخواهید با اهرمی که پشت آینه تعبیه شده و به آن حالت ایستایی میدهد را جدا کند وگرنه آینه روی دیوار کج می شود و سقوط میکند.



    092abad7c9436382d7e5da82612e3f83.jpg


    شمعدانها چند نوعند؟

    شمعدانها طرحهای مختلفی دارند . برخی از آنها برقی هستند و با لامپ روشن میشوند و برخی با شمع روشن میشوند . برخی یک شعله هستند و برخی چند شعله. شمعدانهایی که از اروپا وارد میشوند به طور معمول تکشاخه هستند.اما به طور کلی شمعدانها به شاخههای یک، دو، سه، پنج، شش و هفت تقسیمبندی میشوند. ضمنا شمعدانهایی که شعلههای زیادی دارند فقط برای خانههای بزرگ مناسب هستند . در ضمن قدیمیترها توصیه میکردند که عدد شعلههای شمعدان کم یا به نیت عروس و داماد 2 عدد باشد. یادتان باید شمعدانهایی به شکل گل لاله هم وجود دارند که جزو مدلهای بسیار پرطرفدار هستند و میتوانند بسیار کاربردی باشند.

    سفارش بدهیم یا آماده بخریم؟
    برای سفارش آینه و شمعدان شما معمولا قسمت اعظم هزینه کار را در ابتدای سفارش میپردازید بنابراین اگر آنچه که از آب در میآید مورد علاقهتان نباشد ضرر کردهاید. مدلهای موجود در بازار آنقدر متنوع هستند که حتما میتوانید طرح مورد پسندتان را پیدا کنید. در غیر این صورت به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید که از قبل نمونهکارشان را دیدهاید. مدل مورد نظرتان را به دقت ترسیم کنید یا عکس آن را در اختیار سازنده قرار دهید. در ضمن این روزها سایتهای مختلفی هم هستند که آینه و شمعدان را به شکل اینترنتی عرضه میکنند و مدلهای جورواجور و همهپسندی هم دارند که زحمت شما را کم میکند.