دانلود فیلم We Were Soldiers - ما سرباز بودیم -- (استرس پس از سانحه )

شروع موضوع توسط Farjad ‏26/11/17 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. Farjad

    Farjad Administrator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    39
    تشکر شده:
    22
    امتیاز دستاورد:
    8
    049926d2afbfe8aba5f6017582eee717.jpg

    ژانر : اکشن , درام , تاریخی
    موضوع روانشناسی : (اختلال استرس پس از سانحه PTSD)
    سال تولید : (2002)
    کارگردان : Randall Wallace
    نویسنده : Harold G. Moore , Joseph L. Galloway
    زبان : انگلیسی
    ستارگان : Mel Gibson , Madeleine Stowe , Greg Kinnear
    مدت زمان : 138 دقیقه
    رتبه : 7.1/10
    محصول : آمریکا
    خلاصه داستان : اواخر سال 1965، در ويتنام، «سرهنگ دوم هال مور» (گيبسن) مأموريت يافته تا در دره ي درانگ حملاتي را رهبري کند. اما ديري نمي گذرد که «مور» و سربازانش در محاصره ي دو هزار نفر از نيروهاي دشمن قرار مي گيرند...
    دانلود فیلم با لینک مستقیم : دانلود
    دانلود زیرنویس : دانلود
     
  2. Farjad

    Farjad Administrator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    39
    تشکر شده:
    22
    امتیاز دستاورد:
    8
    تحلیل و توضیح فیلم :


    سرهنگ دوم هال مور "گیبسون" فرمانده گردان اول ازهنگ هفتم سوار - همان واحدی که در زمانی دور ژنرال کاستر فرمانده ای اش را به عهده داشت و افرادش در جنگ (لیتل بیگ هورن) شجاعانه خدمت کرده بودند - به عنوان برخی از نیرو های گرد امده در (پلیکو) واقع در ویتنام در اواخر سال ۱۹۶۵ ماموریت عملیات زمینی و پاکسازی ناحیه اشعه ایکس , واقع در دره ی "درانگ" میشود که بعد ها دره ی مرگ نام گرفت.

    مور خیلی زود پی میبرد که او و چهارصد تن از افرادش که همگی مردان جنگی زبده هستنددر ناحیه ای به مساحت یک زمین فوتبال پیاده شده اند که دو هزار سرباز ویتنامی ان را محاصره کرده اند , علارقم تلفات سنگین حاضر به تسلیم و عقب نشینی نمیشوند و جنگی درمیگیرد که یکی از وحشیانه ترین جنگ های تاریخ آمریکاست...

    فیلم ما سرباز بودیم همه ی قدرت خود را از واقع گری تکانده انده اش میگیرد . این بار نیز خود را میان کارزار نبرد میابیم و با تمامی وجود موقعیت خطرناک و پریشان کننده ای را که سربازان امریکایی در نوامبر سال ۱۹۶۵ در ویتنام با آن روبرو بودند حس میکنیم .

    کتاب "روزگاری که سرباز بودیم و جوان" نوشته ی هال مور جوگالوی دست مایه این فیلم است . این فیلم نمایانگر خاطرات واقعی سرهنگ هال مور از حضورش در جنگ ویتنام است. گیبسون خود استاد رشته تاکتیک های نظامی و دانشجوی رشته ی تاریخ است و شعار اصلی او این استکه تحت هیچ شرایطی نباید سربازان و افسران تحت فرمانش را ترک کند و روزها و شب ها قبل از درگیری در ویتنام مطالعات زیادی در مورد جنگ های پیشین داشته و هدفش بیشتر این بوده اشتباهات جنگ های قبلی را تکرار نکند و یا اعتماد به نفس بالا و یا اعتماد به نفس بالا خلل ناپذیر پا در این کارزار میگذارد و یک لحظه از حمایت سربازان تحت امرش غافل نمیشود و در طول فیلم زندگی تک تک همراهانش مورد مطالعه قرار میگیرد. بخش اعظم فیلم در ویتنام فیلمبرداری شده و سکانس ها بیشتر به شخصیت پردازی و افزایش بار دراماتیکقصه میپردازد و کاری به قهرمان پروری ندارد و هیچ گاه جنگ را به صورت حماسی نشان نداد

    در پیامد های روانشناختی فاجعه ها بر سه مرحله اعتقاد داریم که نشانگان پاسخ به فشار دربردارنده ی تعدادی واکنش های دفاعی است که در برخورد با منبع فشار عصبی میبینیم .

    ۱ . مرحله ی هشدار : این مرحله نشان کلی سازگاری , هنگام فرد با عامل فشارزا شروع میشود و برانگیختگی سربازان به سرعت به سطح بالایی میرسد, تغییران فیزیولوژیکی در بدن بوجود می اید و ارگانیسم را آماده مقابله با عوارض فشارزا میکند. این مرحله نوعی واکنش آگاهی دهنده است و بدن را برای مقاومت در برابر محرکات فشارزای جنگی آماده میکندو فعالیت زیاد قشر غده ی فوق کلیه امکان واکنش جنگ یا گریز را فراهم میکند.

    ۲ . مرحله مقاومت :‌ در این مرحله دیگر فعالیت های فیزیولوژیک بالا است یعنی تپش قلب , تنفس بالا , مردمک گشاد و عرق بدن که طبق قوانین(سلیه) فرد را برای فرار و گریز آماده کرده و در انتهای این مرحله این فعالیت های بدن به تدریج فروکش کرده ولی بدن به جهت انجام کارهای گوناگون آماده است تا با موقیعت انطباق یابدو سازگاری خود را بدست آورد.

    ۳ . مرحله فروپاشی (واماندگی) : اگر فشار , حمله , درگیری و گریز ادامه داشته باشد و استمرار یابد منابع بدن ممکن است تخلیه شود و مرحله نهایی نشانگان کلی که سازگاری که واماندگی یا فروپاشی است فرا میرسد . در این حالت توانایی مقابل ارگانیسم (حداقل از نظر جسمی) عمیقا کاهش مییابد و چنانچه فشار همچنین تداوم یابد ممکن است اسیبهای شدید جسمی بوجود اید.




    طبق نظریه ( سلیه ) فشار که نوعی توصیف آسیب زاست, به این معنی که تهدد ارگانیسم نوعی تهدید فیزیولوژیک است و پاسخ های او نیز بر اساس آمادگی برای جنگ علیه عوامل آسیب زا شکل میگیرد و مجموعه این عوامل باعث افزایش سطح فعالیت بدن و ارگانیسم , با توجه به این حالت برانگیختگی , به جنگ با عوامل اسیبزا برمیخیرد و به آنها یورش میبرد .اگر یورش موفق امیز باشد سازگاری حاصل شده و فعالیت غددی به سطوح عادی برمیگردد . اما زمانی که یورش ناموفق باشد یا تهدید در فاصله زمانی متوالی تکرار و تداوم یابد حال , چه زمانی که تهدید از بین برود و چه زمانی که نیرو های دفاعی کاهش یابد بدن وارد مرحله فروپاشی میشود و در صورت طولانی شدن عملیات و با شدت زیاد , پایانهای عصبی (نوراپی نفرین و اپی نفرین ) تخلیه و از مواد ضد درد تهی میشود و مجددا با ادامه محرکات اسیب زا ناراحتی ایجاد شده و انواع علايم بدنی و امراض غالب میگردد.