رشته روانشناسی خانواده درمانی

شروع موضوع توسط سوسن م ‏7/6/15 در انجمن روانشناسی خانواده درمانی

  1. سوسن م

    سوسن م Member

    ارسال ها:
    46
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    8
    روانشناسی خانواده درمانی:
    خانواده درمانی یکی از گرایش های رشته روانشناسی بالینی است که به مطالعه و بررسی موارد ذیل میپردازد:
    1- ساختار و فرایندهای تحول خانواده
    2- شناسایی علل و فرایند شکل گیری روابط نابهنجار و ناکارآمد بین زوج ها و اعضای خانواده
    3- کمک به افراد و خانواده ها برای کنترل آسیب های روانی و رفتاری فرزندان، زوجین، و...
    4- تکنیک ها یا روش های درمانی برای خانواده های ویژه
    5- کاربرد روش های خانواده درمانی و زوج درمانی برای حل مشکلاتی که به طور خاص به مسایل ارتباطی والدین و فرزندان و زوجین با یکدیگر مربوط میشود

    تعريف خانواده وخانواده درماني:
    خانواده يک واحد زيستی (بيولوژيکی) است که تشکيل آن مبتنی بر پيوند زناشويی است که براساس آن افراد دارای رابطه سببی يا نسبی بوده و با يکديگر خويشاوند هستند.
    خانواده درماني مداخله‌اي است كه بر تغيير تعاملات بين اعضاي خانواده متمركز است و در آن تلاش مي‌شود كاركرد خانواده به عنوان واحدي متشكل از تك ‌تك اعضاي خانواده بهبود يابد. بالينگري كه به خانواده درماني مي‌پردازد ميكوشد الگوهاي بين نسلي غيرقابل انعطافي را كه سبب ناراحتي در درون افراد يا در روابط بين فردي مي‌شود، درهم بشكند. در خانواده‌درماني مي‌توان دغدغه‌هاي هر يك از اعضاي خانواده را مطرح نمود.
    خانواده‌درمانی، نوعی گروه‌درمانی است که در آن، واحد درمانی، هسته خانوادگی است و در جلسات درمانی يک يا چند درمان‌گر با تمام اعضا خانواده (يا بخشی از آنها) سر و کار دارد و هدف از آن حل و فصل يا تخفيف تعارضات بيماری‌زا و اضطراب در درون واحد خانواده است. این نکته قابل ذکر است که بسیاری از نظریه پردازان خانواده درمانی معتقدند، روش های موجود این رشه میتواند پاسخگوی نیاز زوج درمانگران نیز باشد؛ زیرا خانواده به عنوان یک مجموعه، از طرفی با زوج ها روبرو هستند و در طرف دیگران کودکان و فرزندان آنها قرار دارند.
    در آخر باید عنوان بداریم که خانواده‌درمانی در کشور ما نسبت به ساير شاخه‌های روان‌شناسی، نگرشی نوپاست و منابع و کتب اندکی در اين زمينه به زبان فارسی منتشر شده است که شاید هنوز پاسخ‌گوی نياز روزافزون دانشجويان و محققان و درمان‌گران فعال در اين رشته نيست؛ اما اساتید و دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته با فعالیت های چشمگیر خود در پی رشد و گسترش این رشته میباشند. در عین حال باید توجه داشت که این گرایش با مشاوره خانواده که در مجموعه علوم تربیتی 2 قرار دارد اشتباه نشود.