دانلود و بررسی فیلم The Aviator – هوانورد - (وسواس فکری-عملی (OCD) + اختلال شخصیت وسواسی - جبری )

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏27/6/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    666_AviatorThe_Catalog_Poster_v2_Approved.png


    فرمت : MKV
    حجم : 900 مگابایت
    نام فیلم: هوانورد (The Aviator)
    کارگردان:مارتین اسکورسیزی
    بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت بلانشت، کیت بکینسیل، الک بالدوین
    تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
    ژانر: درام، عاطفی، بیوگرافی
    مدت زمان: ۱۶۹ دقیقه
    کشور: ایالات متحده آمریکا
    اختلال روان شناختی: وسواس فکری-عملی (OCD) + اختلال شخصیت وسواسی - جبری (OCPD)
    خصیصه های بالینی: افکار، تکانه ها یا تصورات مکرر مزاحم - برای نادیده گرفتن آنها فکر یا عمل دیگری جایگزین می شود - فرد از آنها آگاه است (هذیان نیست) - حس اجبار برای انجام رفتارهای تشریفاتی و زمان بر و ...

    اشتغال ذهنی به نظم و ترتیب، کمال طلبی، و تسلط بر امور ذهنی و بین فردی به بهای از دست دادن انعطاف پذیری، گشاده نظری (apenness) ،‌و کارایی، به صورت الگویی نافذ و فراگیر که از اوایل بزرگسالی شروع شده باشد و در زمینه های مختلفی به چشم آید، که علامت اش وجود حداقل چهار تا از موارد زیر است:
    1) ذهنش به جزئیات، قواعد، فهرست ها، ترتیب،‌سازمان یافتگی، یا برنامه ها و جدول زمانی امور به قدری مشغول باشد که رشته اصلی امور را از دست بدهد.
    2) به قدری کمال طلبی از خود نشان دهد که نتواند تکیلف محول شده را به اتمام برساند (مثلا نتواند طرحی را به طور کامل اجرا کند و به پایان برساند،‌چون ملاک ]استاندارد[ های بیش از حد دقیقی که دارد، قابل پیاده کردن نیستند).
    3) به شکلی افراطی خود را وقف کار و بهره وری کرده باشد، به طوری که نتواند به تفریح و روابط دوستانه اش بپردازد (اگر ضرورتهای آشکار اقتصادی در میان باشد، نباید به حساب آورده شود).
    4) بیش از حد با وجدان،‌اخلاقی و تقوا پیشه باشد و در مورد مسایل اخلاقی و ارزشی به هیچ وجه انعطاف پذیر نباشد. (اگر به دلیل هویت فرهنگی یا مذهبی فرد باشد،‌نباید به حساب آورد).
    5) نتواند چیزهای کهنه و از رده خارج یا بی ارزش را دور بیندازد،‌ولو هیچ گونه ارزش عاطفی هم نداشته باشند.
    6) از تفویض وظایف خود به دیگران یا کار کردن با آنها ابا داشته باشد،‌ مگر آنکه آنها به روش او برای انجام امور کاملا تسیلم شده باشند.
    7) در پول خرج کردن چه برای خودش و چه برای دیگران خست بورزد،‌ یعنی پول را چیزی بداند که باید برای روز مبدا پس انداز شود.
    8) سرسختی و یکدندگی از خود نشان دهد.
    تحلیل شخصی:
    آنچه که ارزش این فیلم را دو چندان می کند علاوه ریشه روان شناختی فیلم، واقعی بودن داستان آن است که در واقع بخشی از زندگی هاوارد هیوز، هوانورد، کارگردان و تهیه کننده مشهور دهه 30 و 40 هالیوود را به تصویر کشیده است. اسکورسیزی با دقت و تیزبینی خاصی شخصیت او را در فیلم بازنمایی کرده است.
    شاید بهترین رویکرد برای تحلیل روان شناختی این فیلم روان تحلیلگری باشد چرا که دوران کودکی فرد، هر چند در فیلم کمرنگ و بسیار کوتاه است اما نقش بسیار مهمی را در شخصیت اصلی داستان داشته و تا پایان فیلم نیز ادامه پیدا می کند.
    ((تو در امان نیستی))، ((تو در امان نیستی))
    جمله مادر به فرزند خود در ابتدای فیلم، شالوده های اختلال شخصیت وسواسی - جبری و به دنبال آن وسواس فکری - عملی را در آینده پایه گذاری می کند. صحنه ای که در آن مادر در وان حمام مشغول شستن فرزند خود است و به او در مورد بیماری وبا در کشور خودشان و سایر بیماری های مرگبار آن دوران که شایع هستند، هشدار می دهد. این در امان نبودن به شکل ناهشیار در ذهن شخصیت اصلی داستان نقش می بندد و باعث کمال طلبی نامعقول در حرفه اش می شود تا به نوعی با (رکورد زنی) خود را جاودان کند تا بتواند با آن جمله مادرش راحت تر زندگی کند.
    اما بهتر است کمی عمیق تر شویم زیرا آن جمله بدون شک تنها مطلبی نیست که او در دوران کودکی خود درون فکنی کرده است. به تعبیر فروید در مرحله آلتی رشد روانی - جنسی، کودک برای از بین بردن اضطراب ناشی از به دست آوردن مادر و رقابت با پدر، تمایلات جنسی خود را نسبت به او سرکوب کرده و با قوانین و هنجارهای نظام خانواده و پس از آن جامعه همانندسازی می کند تا به شکلی از اخته شدن رهایی یابد. آنچه که ما در فیلم نیز شاهد آن هستیم در سکانس اول، مادر فرزند خود را که در وان حمام کاملا برهنه ایستاده است با صابون و لیف می شوید و در حالی که مشغول صحبت با فرزندش و گفتن آن جمله هاست ناگهان لیف به آلت تناسلی کودک برخورد کرده و او ناخوداگاه واکنش اندکی نشان می دهد. این صحنه که بسیار ظریف و کوتاه در اول فیلم گرفته شده است در واقع بر نظریه سرکوب گری جنسی فروید نسبت به والد غیر همجنس خود صحه می گذارد.
    این سرکوب گری ناهشیار و سپس همانند سازی کردن قوانین و خواسته های والدین هر چند کمال طلبانه و پذیرش بی چون و چرای کودک (من هوانورد و فیلم ساز معروفی در آینده خواهم شد)، سبب شماسی این اختلالات را که در آینده گریبان گیر شخصیت اصلی می شود، نشان می دهد.
    نکته قابل توجه این است که فرد دارای اختلال وسوای فکری عملی، می تواند دارای
    اختلال شخصیت وسواسی - جبری نیز بوده باشد (همایندی)، اما بر عکس آن معمولا امکان پذیر نیست.
    شخصیت اصلی داستان نیز مانند دیگر افراد دارای این اختلالات از مکانیزم های دفاعی معینی استفاده می کند از جمله ابطال. برای از بین بردن افکار مزاحم مانند از دست دادن عقل خود و مبتلا شدن به یک بیماری واگیردار، به دست شستن های وسواسی و زمان بر با صابون شخصی خود در جاهای مختلف روی می آورد. دیدن لباس کثیف، لیوان کثیف، مکان کثیف و ... او را آزرده خاطر کرده و تمرکزش را به هم می زند و حتی زمانی که دوست دخترش با او به هم می زند، هاوارد تمام لباس های خود که او با آن ها تماس داشته است را بدون استثناء می سوزاند. تمایل او به غذا خوردن با نظم و ترتیبی خاص، کمال طلبی های افراطی در شغل، درگیری غیر منطقی با جزئیات کم اهمیت هر چیزی و در نهایت تکرار یک جمله خاص که همگی برای کاهش اضطراب انجام می پذیرند، از نشانه هایی هستند که می توانید در فیلم مشاهده کنید.
    از دیگر جنبه های روان تحلیلگری فیلم، نمادهای فرویدی و یونگی هستند که در سراسر فیلم به آنها اشاره می شود که آنها نیز والایش و جایگزینی هستند که ریشه در تثبیت مرحله دهانی رشد روانی - جنسی فروید دارند مثل پستان مادر که در آینده زندگی شخصیت اصلی را با نمادهایش تحت شعاع قرار می دهد. مانند یکی از فیلم های جنجالی هاوارد هیوز که ماهیت آن پرداختن به (سینه زنان) است که در آن به نوک پستان توجه شده است و علاقه بسیار زیاد او به هواپیما در زندگی، که در حقیقت نوک هواپیما نمادی از نوک پستان است.
    شکننده بودن شخصیت هاوارد به خصوص تحت فشارهای محیطی مشهود است و در مجموع شاهد آن هستید که در فیلم، علائم و نشانه های این اختلالات با گذر زمان شدیدتر می شود و اشتغالات ذهنی و مشکلات شخصی، اجتماعی و شغلی او افزایش پیدا کرده و سلامت روانی او را از بین می برد

     
    آخرین ویرایش: ‏12/10/15
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.
  2. fatima1991

    fatima1991 New Member

    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    مرسییییی واقعا شما فوق العاده هستید ;)
     
    Farjad از این پست تشکر کرده است.