دانلود و نقد فیلم Wild

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏19/7/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    66ea4bcd9a7f99c4217515eae9d7bffa.jpg


    کارگردان : Jean-Marc Vallée
    نویسندگان : Nick Hornby
    بازیگران : Reese Witherspoon, Gaby Hoffmann, Laura Dern
    برگرفته از کتاب "طبیعت وحشی" به قلم: چریل استراید
    هزینه تولید: نامشخص
    محصول کشور: ایالات متحده آمریکا
    کمپانی توزیع کننده: Fox Searchlight Pictures
    خلاصه داستان : داستان فیلم برگرفته از زندگی واقعی زنی به نام شریل استراید می باشد که پس از وقوع بحران های عمیقی در زندگی شخصی اش، تصمیم به طی کردن مسافتی طولانی از ایالت کالیفرنیا تا واشنگتن را می گیرد که در این سفر حوادث مختلفی را تجربه می کند…

     
    آخرین ویرایش: ‏12/10/15
  2. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    نقد فیلم :‌
    منتقد: جیمز براردینلی - امتیاز ۷.۵ از ۱۰ (۳ از ۴)

    «طبیعت وحشی/ Wild» [عرصه] جهش بلند ریس ویترسپون برای دریافت جایزه اسکار و قدرت بازیگری‌اش، که ممکن است منجر به نامزدی او برای دریافت این جایزه شود، است. حضور او قدرتمندترین و به یادماندنی‌ترین جنبه فیلمی است که بدون او حضور این بازیگر حرفی برای گفتن نداشت. ویترسپون قطعاً با تمام قدرت پیش می‌رود و از زمان حضور در فیلم «عبور از خط /Walk The Line» (که برایش اسکار بهترین نقش اول زن را به ارمغان آورد) جلوی دوربین تمام تلاش خود را می‌کند و جسورانه‌ترین نقش خود را از زمان «گرگ و میش/Twilight» ایفا می‌کند. « طبیعت وحشی»، بر اساس کتابی از چریل استراید، توسط ژان مارک والی (کارگردان فیلم «باشگاه خریداران دالاس /Dallas Buyers Club» ساخته شده است. این فیلم تلاش می‌کند تا نشان دهد که برگشتن به اصول تا چه حد می‌تواند مانع از غرق شدن در گرداب زندگی که در اثر فشار اثرات مخرب از مدار خود خارج شده است شود.

    22847f52910c5a2ebafabd82751ae6e3.jpg

    گرچه سفر چریل جالب است، اما هرگز مانند سفر کریستوفر مک کندلس (در فیلم «به سوی طبیعت وحشی/ Into the Wild») متقاعد کننده نیست. چشمگیرترین جنبه « طبیعت وحشی»، راهپیمایی ۱۰۰۰ مایلی چریل در مسیر پاسیفیک کرست نیست بلکه خاطراتی هستند که در قالب فلاش بک‌هایی در بدنه فیلم تزریق می‌شوند. پی بردن به علت این که چرا این سفر را شروع کرده به مراتب راضی کننده تر از تماشای اتفاقاتی است که در جریان سفر برای او رخ می‌دهند. هرگز احساس نمی‌کنیم که زندگی چریل در خطر است، شاید به این دلیل که می‌دانیم او زنده می‌ماند و این کتاب را می‌نویسد. این با «به سوی طبیعت وحشی» فرق می‌کند (در واقع مک کندلس مرد).

    1e1aa0a5856725d00d0c896aeae471fb.jpg

    داستان فیلم، که در سال ۱۹۹۵ رخ می‌دهد، سفر چریل از مرز کالیفرنیا/مکزیک تا کانادا را دنبال می‌کند. او با برخی اتفاقات شایعی که برای اکثر هایکرها رخ می‌دهند مواجه می‌شود: درد گرفتن عضلات، آذوقه ناکافی، هوای بسیار سرد و طوفانی و مسافران دیگری که همیشه یاری رسان نیستند. (مورمور کننده ترین صحنه، صحنه ای است که در آن چریل آب فیلتر شده ای را با یک جفت مرد تقسیم می‌کند). شوخ طبعی فرصتی برای عرضه اندام در فیلم پیدا کرده است، مثلاً در صحنه ای شاهد نخستین تلاش‌های چریل برای پوشیدن کوله پشتی سنگینی هستیم که احتمالاً هم وزن خود است.

    در حین راه رفتن خاطراتی را به یاد می‌آورد. فلاش بک‌ها ظرف نمایش خاطرات به بیننده هستند. چریل دوران کودکی و لحظات شادی که هنوز در دوران نوجوانی در خانه زندگی می‌کرد را به یاد می‌آورد. بعد تاریکی از راه می‌رسد: مرگ مادر (با بازی لورا درن) در اثر سرطان؛ وخیم شدن وضعیت زناشویی‌اش با پل (با بازی توماس سادوسکی)؛ اعتیاد به مواد و روابط جنسی بی محابا؛ و بالاخره قبول این که اگر کاری برای تغییر زندگی‌اش نکند در آینده ای نه چندان دور گور تنها مقصدش خواهد بود. راه حل او، نوعی بازپروری شخصی، دل زدن به چالش سفر در مسیر پاسیفیک کرست در مدتی بیش از سه ماه است.

    e52c649f3540662f39b6674f75b35e39.jpg
    دو دلیل متقاعد کننده برای تماشای « طبیعت وحشی» بازی ویترسپون و فیلم‌برداری این فیلم هستند. در این که بازیگر خود را وقف این نقش کرده هیچ شکی نیست. او با تمام وجود جلو می‌رود و در نتیجه چریل را به زندگی بر می‌گرداند. شاید هیچ بازیگر زن دیگری در سال ۲۰۱۴ تا این حد متعهد به نقش خود نبوده است. این تعهد صرفاً برای سودای اسکار نبوده؛ بلکه پر واضح است که ویترسپون به آنچه می‌کند اعتقاد دارد. والی، کارگردانی که متیو مک کاناهی را به جایزه اسکار سال ۲۰۱۴ رساند، نشان می‌دهد که می‌داند چطور باید بهترین بازی را از بازیگرانش بگیرد. مانند «باشگاه خریداران دالاس»، «طبیعت وحشی» بیشتر درباره بازی و شخصیت پردازی است تا داستان گویی. زنان قوی و مقاوم در موقعیت‌های بدون ابرقهرمان نادرند؛ ولی این فیلم زنی را در این شرایط قرار داده است. و اگرچه دوربین هرگز بیش از حد روی ویترسپون زوم نمی‌کند، شاهد برخی شات های زیبا هستیم (اما به هر حال انتظاری غیر از این را هم نمی‌توان از فیلمی به نام «طبیعت وحشی» داشت).

    تحولات روانی اغلب در کتاب راحت‌تر از فیلم ترسیم می‌شوند و «طبیعت وحشی» نیز از این قاعده مستثنی نیست. داستان به خوبی بافته شده و فلاش بک‌ها پس زمینه را پر می‌کنند، اما در کوبلنی که در نهایت مقابل چشمان مان تصویر می‌شود اندکی نخ نمایی دیده می‌شود. از تماشای فیلم کسل نشدم ولی در عین حال آن طور هم که انتظار داشتم درگیرم نکرد. و از نظر من پایان جالبی ندارد. نکته «طبیعت وحشی» سفر است، نه مقصد اما پوشاندن همه چیز در یک صداگذاری به نظر گول زننده می‌آید. با این حال، «طبیعت وحشی» درامی محکم و شخصیت محور با یکی از بهترین بازی‌های سال است.

    مترجم: محمدرضا سیلاوی
    منبع: سایت نقد فارسی